Blogindlæg af Lars Muhl fra d. 15. september 2021

De fleste har hørt om Sommerfugleeffekten. Det er teorien om sommerfuglen, der med sit vingeslag på den ene side af Jorden kan afstedkomme en orkan på den anden. Det er en tankegang, der har rod i taoismen. Hvis vi vidste, at alt, hvad vi mennesker foretager os, tænker, siger og gør – og nogle gange undlader at gøre – påvirker verden på samme måde som sommerfuglens vingeslag, ville vi være mere bevidste i vores gøren og laden.

Desværre har den misforståelse, at der ikke eksisterer en Gud (en overordnet højere form for Skabende Bevidsthed) eller et liv efter døden, afstedkommet, at mange mennesker ikke tillægger egen adfærd nogen større betydning. Man kan omkostningsfrit gøre, hvad man vil. Det drejer sig først og fremmest om en selv og ens nærmeste familie.

Andre mennesker er kun forbigående statister i et privat teaterstykke, så længe de tjener mine interesser og mit velbefindende. Spørgsmålet, vi må stille os selv, er, om vi er blevet så hjerteløse og følelsesløse, at vi ikke ænser de lidelser, vi på den måde, bevidst eller ubevidst, påfører andre?

Der er mennesker, der ikke finder det spor unormalt samvittighedsløst at udnytte andre, som kan stjæle og bedrage, samt lemfældigt omgå sandheden, uden at det rører dem det mindste. På samme vis er der desværre også mennesker, der bevidst eller ubevidst indtager offerollen for at opnå det, de ønsker. Generelt er det efterhånden normalt, at den kloge snyder den mindre kloge, hvilket som oftest betyder, at den samvittighedsløse udnytter den, som helt naturligt har tillid til andre, indtil det modsatte er bevist.

Der findes ligeledes mennesker, der ikke forstår, at den hjælp, de forsøger at pådutte andre, som ikke har efterspurgt en sådan eller simpelthen ikke ønsker denne hjælp, måske ikke udspringer af rene bevæggrunde. Ligesom offeret har gjort det til en vane at gebærde sig gennem livet ved at appellere til andres samvittighed og medfølelse, findes der ’mennesketjenere’, der manipulerer gennem altid at ville ’gøre godt’. Og bliver disse mekanismer eller strategier afsløret eller afvist, resulterer dette ofte i vrede samt nye emotionelle manipulationer. For begge mennesketyper gælder det, at der foregår en skjult kontrol af omgivelserne, som kan være svær at gennemskue.

Vores tid har frembragt en foruroligende mennesketype med sociopatiske og narcissistiske træk, der bevæger sig i alle lag af samfundet, men tilsyneladende føler sig bedst hjemme på de såkaldt bonede gulve, hvor deres maniske karisma fordrejer og forfører de let påvirkelige, som ikke aner uråd, før det er for sent. Man kan også finde sådanne mennesker i religiøse og spirituelle sammenhænge. Men uanset hvor man støder på dem, kan de som regel kendes på frugten af deres foretagsomhed. Meget godt er blevet udrettet af sådanne mennesker, men der ligger altid en skygge over resultatet, en skygge, som ofte betyder, at ’det gode’, som blev udrettet, i sidste ende kuldsejler, fordi der lå en skjult dagsorden bagved.

Dette er ikke en fordømmelse af personlighedsforstyrrede mennesker, men en advarsel til os alle om, at også vi må turde se dybt i os selv, fordi vi måske bærer på skjulte dagsordener, der udspringer af ikke-erkendte, egoistiske motiver. Igen og igen må vi turde spørge os selv, hvad det er, der bevæger os til at tale og handle, som vi gør. Hvad ønsker vi at opnå?

Vismanden og en af psykoterapiens fædre, Carl Gustav Jung, udtrykte det på denne måde: ‘En opblæst personlighed er altid egocentrisk og opfatter kun sin egen tilstedeværelse. Den er ude af stand til at lære af fortiden, begribe nutiden og drage de rigtige slutninger for fremtiden.’

Under nationale eller globale kriser kan en hel befolkning blive hypnotiseret af karismatiske ledere, der forstår at appellere til den laveste fællesnævner, som for eksempel frygt, og derved skabe løsninger og nye normer, som inden krisen blev betragtet som værende helt uacceptable. Først skaber man en krise, hvorefter man appellerer til borgernes moralske ansvarlighed, for derigennem at få dem til at godtage løsninger, der ellers ikke ville kunne gennemføres. Til det bemærker Carl Gustav Jung følgende: ‘Et stort samfund, der er sammensat af lutter fortræffelige mennesker, ligner hvad moral og intelligens angår, et stort, dumt og voldsomt dyr.’

Det er langtfra sådan, at det såkaldt ’normale’ altid er i overensstemmelse med den universelle og uskrevne Lysets Lov. Vi tager for givet, at flertallet altid har ret. Men hvad nu, hvis der har indsneget sig en kollektiv bedøvelse eller fortryllelse, sådan som verden oplevede det før, under og efter de to store verdenskrige? En sådan kollektiv bedøvelse fører som regel til fremmedgørelse i forhold til individets opfattelse af sig selv og omverdenen og dermed til en brudt forbindelse til Gudsbevidstheden.

Den amerikanske historiker Howard Zinn har i forbindelse med situationen i USA engang sagt følgende, som må siges stadig at være aktuel alle steder: ‘Civil ulydighed er ikke vores problem. Vores problem er civil lydighed. Vores problem er, at folk over hele verden har adlydt lederes diktater, og millioner er blevet myrdet grundet denne lydighed. Vores problem er, at folk over hele verden er lydige overfor fattigdom, sult, stupiditet, krig og grusomhed. Vores problem er, at folk er lydige, og at fængslerne er fyldte af småtyve, mens de store tyve leder landet. Dette er vort problem.’

Nutidens menneskes helt store udfordring er, at det må turde handle ud fra sin egen dybeste samvittighed, uanset at denne måske viser væk fra flokken. Enhver form for reaktion, der er afstedkommet af frygt, skaber dissonans i forhold til Gudsbevidstheden. Dette beskriver den jødiske psykolog Viktor E. Frankl i sin dybt bevægende bog ‘Psykologi og Eksistens’, der handler om hans tid som fange i koncentrationslejren i Auschwitz under Anden Verdenskrig, hvor krigen udenfor afspejledes helt ind på mikroplanet i overlevelseskampen fangerne imellem.

I bogen fortæller Frankl, at de fanger, som fandt overskud til at give af det lidt, de havde, til medfanger, som var tættere på døden end de selv, næsten alle overlevede rædslerne; mens de fanger, som så stort på enhver form for værdighed – og fuldstændig blottet for medfølelse var i stand til at tage det sidste tørre stykke brød ud af munden på en døende medfange, og allerede inden denne havde draget sit sidste åndedrag, tilegnede sig den døendes sko – som regel selv blev offer for egen forhærdelse.

Når et menneske ser stort på værdighed og medfølelse, afskærer vedkommende sig fra Gudsbevidstheden. I stedet for resonans er der skabt dissonans. Og dissonans svækker enhver form for stamina og livskraft. Omvendt forholder det sig med den, der har åbnet sig for Gudsbevidstheden og derfor resonerer i overensstemmelse med Lysets Lov. Fra sådan et menneske kan man ligefrem fornemme et forhøjet energi-niveau og af og til se den æteriske udstråling, der står som en glorie omkring det. Udstrålingen aktiverer skjulte potentialer i de personer, som dette menneske møder på sin vej, åbner hjerter og får ubalancer til at opløses. Eksistensen er i sig selv blevet til en levendegjort bøn.

Viktor Frankls beretning er et levende bevis på, at Gudsbevidstheden er virkelig, netop fordi mennesket, uanset de ydre omstændigheder, er i stand til at åbne sit hjerte og forbinde sig med Gudsbevidstheden gennem medfølelsen for et lidende medmenneske. Det er den samme hermetisk lukkede dør i nutidens menneske, der må, skal og kan åbnes. Menneskehedens overlevelse afhænger af, at en sådan hjerteåbnende proces lykkes, så også vi på et tidspunkt, med Nietzsche, kan sige: ‘Den, som ved, hvorfor han skal leve, tåler næsten et hvilket som helst hvordan.’

Spørgsmålet, som nutidens menneske må stille sig selv, er, hvorfor det er her netop nu? De, som har misforstået østens visdom og mener, at tilværelsen er en illusion, og at vores tilstedeværelse her derfor mere eller mindre skyldes en fejltagelse, har en stor overraskelse i vente.

Ja, vi er kommet her for at lære at danse, skabe, helbrede, elske, græde og le. Men det må aldrig ske på bekostning af andre mennesker eller andre levende væsener. Ægte uselviskhed er en tilstand, i hvilken alt og alle betragtes uden nogen reference til gevinst eller tab. Filosoffen og historikeren Thomas Carlyle udtrykker denne holdning om ikke at forlange noget af andre, af livet eller fra naturen på sin egen kompromisløse måde:
‘Bror! Den tapre mand bliver nødt til at give sit liv væk. Giv det, jeg tilråder dig – du forventer vel ikke at kunne sælge det på tilfredsstillende vis? Giv det væk, som et kongeligt hjerte, og lad prisen være ingenting. Således får du på den måde alt for det. Den heltemodige – og er ikke ethvert menneske, takket være Gud, en potentiel helt? – bliver nødt til at handle således, til alle tider og under alle omstændigheder.’

Enhver form for liv, der udfolder sig i universet, er guddommeligt. Den vise ødelægger intet, sårer ingen og beskytter ethvert levende væsens grundfæstede ret til at opfylde sin bestemmelse. Vi dræber småliv ved hvert ubetænksomt skridt og større liv med ethvert ubetænksomt ord. Der findes ikke den tankeløshed, der ikke påfører nogen eller noget smerte. Når vi elsker livet, er det let at være betænksom: Men når vi er ligeglade eller anser os for at være uretfærdigt behandlet, er vi mindre betænksomme. Den smerte, vi afstedkommer, returnerer til os, og vi må når som helst være rede til at stå til regnskab for vores skødesløse ubetænksomhed.

Jeg vil lade den taoistiske mester Chuang Tzu afslutte dette indlæg. I den forbindelse skal nævnes, at de første kristne kaldte sig selv ’De, som går Vejen’ med direkte henvisning til Jesu ord i Johannesevangeliet: ‘JEG ER Vejen, Sandheden og Livet’. I den taoistiske tradition betyder Tao bl.a. Vejen.

‘Den, i hvem Vejen (Tao) udfoldes uden hindringer,
skader ikke andre væsener med sine handlinger.
Alligevel oplever han ikke sig selv
som værende ’god’ eller ’omsorgsfuld’.
Den, i hvem Vejen (Tao) udfoldes uden hindringer,
er ikke optaget af egne interesser
og ser ikke ned på andre, der er.
Han anstrenger sig ikke for at tjene penge
og gør ingen dyd ud af at være fattig.
Han går Vejen uden at støtte sig til andre
og gør sig ikke til af at vandre alene.
Selv om han ikke selv følger flokken,
beklager han sig ikke over dem, som gør.
Rang og belønning frister ham ikke;
vanære og skam afskrækker ham ikke.
Han kigger ikke altid efter rigtigt og forkert
altid optaget af ’Ja’ eller ’Nej’.
Derfor sagde de gamle af dage:
’Den, som går Vejen (Tao-mennesket) forbliver ukendt.
’Ikke selv’ er det ’sande Selv’.
Og det største menneske er ingen.”

Uddrag fra Lars Muhls seneste bog ‘Frihedens Øjeblik’.

We use cookies to personalize content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners. View more
Cookies settings
Accepter
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, phone, e-mail address and/or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do I protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service.

Do we share information with outside parties?

We do not sell, trade or otherwise transfer your personally identifiable information to outside parties. This does not include trusted third parties who help us operate our website, conduct our business or provide services to you, as long as those parties agree to keep that information confidential. We may also release your information when we believe that release is appropriate to comply with the law, enforce our website policies or protect our rights, property or safety or that of others. However, non-personally identifiable visitor information may be shared with other parties for marketing, advertising or other uses.

Register

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. ----- Children's Online Privacy Protection Act Compliance We comply with the requirements of COPPA (Children's Online Privacy Protection Act), we do not collect information from anyone under the age of 13. Our website, products and services are all directed to individuals who are at least 13 years of age or older. Updating Your Personal Information We offer a "My Information" page (also known as the Dashboard) where you can update your personal information and change your marketing preferences at any time.
Save settings
Cookies settings